środa, 05 luty 2025 13:56

Warszawa zamawia 50 nowych autobusów elektrycznych

Nowe autobusy w Warszawie Nowe autobusy w Warszawie Fot: pixabay

Stołeczny transport publiczny przechodzi kolejną modernizację. Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowę na dostawę 50 autobusów elektrycznych. Warszawa dąży do ograniczenia emisji spalin i poprawy komfortu pasażerów. Nowe pojazdy będą kursować po stolicy w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy.

Spis treści:

Przetarg i wybór dostawcy

MZA rozstrzygnęły przetarg na dostawę nowych autobusów. 50 pojazdów przegubowych dostarczy firma Solaris. Decyzję podjęto po ponownej analizie ofert.

W przetargu początkowo wybrano ofertę firmy Irizar. Krajowa Izba Odwoławcza nakazała odrzucenie tej decyzji. W wyniku ponownej analizy przegubowe autobusy dostarczy Solaris.

Łączny koszt zamówienia to prawie 320 mln zł, w tym:

  • 91,2 mln zł za 30 autobusów 12-metrowych od Busnexu
  • 227,5 mln zł za 50 autobusów przegubowych od Solarisa

Projekt otrzymał 236 mln zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.

„Pierwotnie w postępowaniu zostały wybrane oferty firmy Irizar. Niestety Krajowa Izba Odwoławcza nakazała odrzucić te oferty ze względów proceduralnych i dokonać ponownej analizy pozostałych ofert. W przetargu na przegubowe autobusy, oprócz hiszpańskiego producenta, zgłosił się tylko Solaris. Natomiast w zadaniu dotyczącym krótszych autobusów, w miejsce Irizara, miejski przewoźnik wybrał ofertę Busneksu - przedstawiciela chińskiego Yutonga.” - Adam Stawicki, rzecznik MZA

Specyfikacja techniczna pojazdów

Nowe autobusy to modele Solaris Urbino 18 Electric. Wyróżniają się modułowym systemem napędowym, silnikiem centralnym i pojemnymi bateriami.

Pojazdy pomieszczą 103 pasażerów. Pasażerowie skorzystają z:

  • niskiej podłogi,
  • klimatyzacji,
  • monitoringu,
  • elektronicznych tablic informacyjnych,
  • głosowych zapowiedzi przystanków,
  • ładowarek USB,
  • udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, w tym przycisków z alfabetem Braille’a.

Rozwój infrastruktury ładowania

Warszawa rozbudowuje sieć ładowarek do autobusów elektrycznych. Obecnie działa 30 stacji pantografowych oraz 200 punktów ładowania wtykowego.

MZA wprowadziły już do ruchu 30 nowych autobusów elektrycznych marek Solaris i Yutong. W stolicy eksploatowanych jest 192 elektrobusów, a po dostawie nowych pojazdów liczba ta przekroczy 200.

Miasto przeznaczyło 50 mln zł na zakup 12 dodatkowych autobusów oraz szkolenie kierowców. Środki pochodzą z:

  • 9,5 mln zł z budżetu miejskiego,
  • 17,28 mln zł bezzwrotnej dotacji,
  • 24,4 mln zł preferencyjnej pożyczki.

„Koszt zakupu 12 autobusów oraz przeszkolenia co najmniej 10 kierowców z uprawnieniami instruktora i 15 pracowników zaplecza technicznego wynosi ponad 50 mln zł. Z budżetu miejskiego przeznaczono na ten cel około 9,5 mln zł, natomiast resztę finansowania stanowią bezzwrotna dotacja w wysokości 17,28 mln zł oraz preferencyjnie oprocentowana pożyczka o wartości 24,40 mln zł.” - Zarząd Transportu Miejskiego

Zmiany w warszawskim transporcie

Elektryczne autobusy będą stanowić niemal 25% stołecznego taboru. Nowoczesna flota przyczyni się do ograniczenia emisji spalin i poprawy jakości powietrza w Warszawie.

źródło: Nasze Miasto